Dlaczego okna w samolocie zawsze są zaokrąglone?

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego okna w samolocie zawsze są zaokrąglone? Czy jest to świadomy wybór linii lotniczych, czy może kryje się za tym jakieś inne sensowne wytłumaczenie? Za chwilę przekonacie się, że kształt okien w samolocie tak naprawdę ma związek z niczym innym, jak… z naszym bezpieczeństwem.
Ale zacznijmy od początku. Czy wiecie, że okna w samolocie nie zawsze były zaokrąglone? We wczesnych latach lotnictwa miały one prostokątny kształt, zupełnie jak okna w naszych domach. Z czasem, kiedy samoloty stały się bardziej zaawansowane, zaczęły wznosić się wyżej. Stało się tak z kilku przyczyn: aby uniknąć turbulencji w niższych warstwach atmosfery, w celu zmniejszenia oporu oraz zmniejszenia zużycia paliwa. Efektem tego była konieczność regulowania ciśnienia w kabinach, aby zapewnić pasażerom jak najbardziej komfortowe warunki w rozrzedzonej atmosferze.

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego okna w samolocie zawsze są zaokrąglone? Czy jest to świadomy wybór linii lotniczych, czy może kryje się za tym jakieś inne sensowne wytłumaczenie? Za chwilę przekonacie się, że kształt okien w samolocie tak naprawdę ma związek z niczym innym, jak… z naszym bezpieczeństwem.

Ale zacznijmy od początku. Czy wiecie, że okna w samolocie nie zawsze były zaokrąglone? We wczesnych latach lotnictwa miały one prostokątny kształt, zupełnie jak okna w naszych domach. Z czasem, kiedy samoloty stały się bardziej zaawansowane, zaczęły wznosić się wyżej. Stało się tak z kilku przyczyn: aby uniknąć turbulencji w niższych warstwach atmosfery, w celu zmniejszenia oporu oraz zmniejszenia zużycia paliwa. Efektem tego była konieczność regulowania ciśnienia w kabinach, aby zapewnić pasażerom jak najbardziej komfortowe warunki w rozrzedzonej atmosferze.

Szybko odkryto, że w celu prawidłowego działania, kabina ciśnieniowa powinna mieć kształt cylindryczny. Chodzi tu o różnicę ciśnień pomiędzy powietrzem wewnętrznym i zewnętrznym, która zwiększa się, gdy samolot wznosi się. Jeśli okno jest prostokątne, zakłócenie w przepływie naprężenia jest bardziej zauważalne i prowadzi ono do wzrostu ciśnienia w ostrych kątach maszyny – ciśnienia, które może ostatecznie rozbić szybę i zniszczyć wnętrze samolotu. Jeżeli natomiast okno jest owalne, poziom ciśnienia jest bardziej zrównoważony.

Niestety, inżynierom nie od razu udało się dojść do tych wniosków. Musiało dojść do dwóch katastrof lotniczych, zanim zdali sobie oni sprawę, jak poważne zagrożenie stwarzało zastosowanie kwadratowych okien. Wszystkie kolejne samoloty zostały już zaprojektowane z zaokrąglonymi oknami w celu większej ochrony integralności kadłuba, i tak zostało do dzisiaj. Ta sama zasada odnosi się do przedziałów bagażowych i drzwi do kabiny. Okrągłe okna są wykorzystywane również na statkach i statkach kosmicznych z uwagi na ich większą integralność strukturalną.

Na pewno wielu z Was przyjrzało się kiedyś okienku w samolocie i dostrzegło w nim niewielki otwór odpowietrzający. Zastanawiacie się, do czego tak naprawdę on służy? Jak się już zapewne domyślacie, jego zadaniem jest regulacja naprężenia, które gromadzi się pomiędzy ciśnieniem wewnętrznym i zewnętrznym. Jak wyjaśnił naukowiecRobbie Gonzales, każde okno w rzeczywistości składa się z trzech warstw, a otwór ten pozwala na wyrównanie ciśnienia powietrza pomiędzy szybą zewnętrzną i środkową.


Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Advertisment ad adsense adlogger